De Fruitmotor sluit aan bij Echte Prijs beweging

De Fruitmotor sluit zich aan bij de True Price Coalition. Dit is een groep boeren, producenten, verwerkers, groothandels, winkels, cafés, restaurants en supermarkten die ‘true pricing’ in de praktijk toepast. De True Price Coalition heeft als doel om zoveel mogelijk producten met een zogenaamde ‘echte prijs’ aan te bieden via een groeiend netwerk van verkooppunten, zowel offline als online.

Hilde Engels, bestuursvoorzitter van De Fruitmotor is blij met de stap: “We dragen met trots uit dat we onderdeel zijn van de True Price coalitie. Op naar echte prijzen en alleen positieve impact!”

In de eerste helft van dit jaar heeft De Fruitmotor de echte prijs van haar appels laten berekenen door Impact Institute, gelieerd aan True Price. In een echte prijs berekening worden niet alleen arbeid en materiaal mee genomen, maar worden ook milieu- en sociale kosten berekend, zoals luchtvervuiling en bijdrage aan klimaatverandering. Zo levert de echte prijs informatie op over wat het de maatschappij en de natuur kost om de producten te maken.

Op 10 juli deelde De Fruitmotor de resultaten van deze berekening op het seminar “Impact van alle kanten”, over impact en echte prijzen. True Price directeur Michel Scholte was hierbij aanwezig. De echte prijs van De Fruitmotor appels is 14 cent, waarbij het overgrote deel wordt gevormd door milieukosten. Landgebruik vormt hier het grootste deel van, gevolgd door een bijdrage aan klimaatverandering via elektriciteitsverbruik, transport en het gebruik van kunstmest. Daarna volgt waterverbruik voor de teelt. De Fruitmotor gaat de informatie gebruiken in haar strategieontwikkeling. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuw meerjarenplan. Het volledige rapport is online te vinden op de website van De Fruitmotor: Onze impact. Meer informatie over de Coalitie en echte prijzen is te vinden op www.truepricefoundation.org.  

Naar het overzicht

Praat mee

            

Blijf op de hoogte. Abonneer je op onze nieuwsbrief!

Ontvang updates over nieuwe producten, bijeenkomsten en nog veel meer. Jouw informatie wordt niet gedeeld met derden en je kunt je uitschrijven wanneer je maar wil.