Bij De Fruitmotor is het doel maatschappelijke impact, niet winst maken. Maar hoe weet je of je dat hebt, impact? Met deze vraag zijn we actief aan de slag. We hebben een verandertheorie opgesteld en meten onze impact. Hierbij worden we ondersteund door impactadviesbureau Avance Impact. Hier vind je de verandertheorie van De Fruitmotor. De eerste resultaten van onze impactmeting vind je hier.
De 'echte prijs' van onze appels
Om onze appels te maken worden kosten gemaakt. Voor arbeid en voor materialen. Maar wat zou de prijs zijn als we alles zouden uitdrukken in geld dat nodig is om onze appels te maken? Dus naast de bekende kosten ook de minder zichtbare sociale en milieukosten? Samen met True Price en Impact Institute berekenden we in 2020 voor het eerst de 'echte prijs' van onze appels. Deze bedraagt 14 cent per kilo, een stukje lager dan de prijs voor een gemiddelde Nederlandse appel. Die komt op 18 cent per kilo aan maatschappelijke kosten. Het volledige rapport is hier te vinden. De resultaten van deze berekening nemen we mee in onze strategie.